בצקת ונפיחות ברגליים

מהי בצקת?

בצקת זה מונח המתייחס לנפיחות בעקבות הצטברות של נוזלים ברקמות הגוף. הנוזלים יכולים להצטבר בכל איבר או רקמה בגוף, אבל הם נפוצים במיוחד ברגליים, בידיים ובבטן.

הגורמים והסיבות לבצקת ברגליים

בצקת ברגליים נוצרת עקב הפרשים בלחץ בין כלי הדם לרקמות ברגליים או עקב חסימות בכלי הדם. הפרשי לחץ וחסימות אלו עלולים לגרום לדליפת נוזלים מתוך כלי הדם או להצטברות של נוזלים לימפטיים, מה שמוביל להתפתחות בצקת. כאשר הנוזלים מצטברים, הם יכולים לגרום לנפיחות ברקמות, ולעיתים קרובות הנפיחות תופיע באזורים שונים ברגליים, כמו בצקת בקרסול או בצקת בכף הרגל.

בצקת ברגליים יכולה לנבוע מהצטברות נוזלים ברקמות, מבעיה במערכת הלימפה, מדלקת ברקמות או ממפרקים פצועים. תופעה זו אינה חייבת להיות סימטרית, ולכן יכולה להופיע כ"בצקת ברגל אחת" בלבד, בשתי הרגליים באופן שווה, או בשתי הרגליים כאשר רגל אחת נפוחה יותר מהשנייה.

כוח הכבידה משפיע גם הוא על התפתחות הבצקת. גם אם הבצקת נובעת מבעיה כללית ולא מבעיה ספציפית ברגליים, היא נוטה להופיע קודם ברגליים, במיוחד באזורים כמו הקרסוליים, שם הלחץ גדול יותר. כך, פעמים רבות נצפית בצקת בקרסוליים, שהיא תוצאה ישירה של השפעת הכבידה על הצטברות הנוזלים. כשמדובר במטופלים ששוכבים זמן רב, עלולה הבצקת להופיע גם באזור הגב התחתון ולא ברגליים.

להלן מספר סיבות אפשריות לנפיחות ברגליים הנגרמת מהצטברות נוזלים:

  • אי ספיקת כליות חריפה או מחלת כליות כרונית: בעיות בכליות עלולות לגרום להצטברות נוזלים ברקמות.
  • בעיה בשריר הלב (קרדיומיופתיה): פגיעה בתפקוד הלב, שמובילה להצטברות נוזלים בגוף.
  • אי ספיקת לב: הלב אינו מצליח לשאוב דם בצורה יעילה, מה שגורם לנוזלים להצטבר ברגליים.
  • תסמונת נפרוטית (Nephrotic Syndrome): פגיעה בכלי הדם הקטנים בכליות, המובילה להצטברות נוזלים.
  • פקקת ורידים עמוקה (DVT): חסימה בכלי דם עמוקים ברגליים, שגורמת להצטברות נוזלים ולנפיחות, במיוחד כ"בצקת בקרסול".
  • חסימה במערכת הלימפה (לימפאדמה): חסימה בניקוז הלימפטי המובילה לנפיחות.
  • שחמת: הצטלקות הכבד המובילה ללחץ בכלי הדם ולהצטברות נוזלים.
  • טיפול הורמונלי או היריון: מצבים אלו יכולים לגרום להצטברות נוזלים ברגליים.
  • תרופות מרשם: תרופות המשמשות כנגד סוכרת ולחץ דם גבוה עלולות לגרום לבעיות בהחזרת הדם ללב ולנפיחות ברגליים.

הגורם הנפוץ ביותר לבצקות סימטריות ברגליים, ללא מעורבות של איברים נוספים, הוא אי־ספיקה ורידית. במקרים אלה, ורידי הרגליים מתקשים להחזיר את הדם ללב בצורה יעילה, מה שמוביל להצטברות נוזלים ונפיחות. אחד מהסיבוכים האפשריים של כף רגל סוכרתית הוא הופעת בצקת נירופתית, המתבטאת בהופעת בצקת גומתית ופגיעה עצבית היקפית.

מהו ההבדל בין בצקת ברגליים לנפיחות ברגליים?

ישנו צורך להבדיל בין נפיחות לבין בצקת ברגליים. את רוב הגורמים לנפיחות ברגליים כמו פציעה ומאמץ ממושך ניתן לזהות בקלות. בכדי לדעת אם מדובר בבצקת ברגליים צריך ללחוץ על הרגל באמצעות האצבע ואם נשארת גומה נדע שמדובר בבצקת – מקרה זה נקרא "בצקת גומתית". בצקת שאינה גומתית מתאפיינת בעור נוקשה באיזור הבצקת.

בצקת ברגליים

סיבות לנפיחות ברגליים

נפיחות ברגליים היא תופעה שכיחה שעלולה להיגרם ממגוון גורמים, כאשר אחת הסיבות המרכזיות היא הצטברות נוזלים ברקמות הגוף. תהליך זה מתרחש כאשר נוזלים, שאמורים להיות מסולקים דרך מערכת הדם והלימפה, נתקעים ברקמות שונות בגוף. כאשר הצטברות נוזלים זו מתרחשת ברגליים, היא עלולה להוביל לנפיחות מורגשת ולעיתים אף לכאב ולתחושת כבדות.

הצטברות נוזלים ברגליים יכולה להיגרם ממספר סיבות עיקריות. גורמים כמו אי ספיקת לב, בעיות בכליות או בכבד, והפרעות בתפקוד מערכת הלימפה עשויים לגרום לכך שהנוזלים לא יזרמו כראוי בגוף ויתחילו להצטבר ברגליים. נוסף על כך, מצבים רפואיים כמו פקקת ורידים עמוקה (DVT) או אי ספיקת ורידים כרונית עלולים גם הם להוביל להצטברות נוזלים באזורים אלו.

בנוסף לגורמים רפואיים, גם אורח חיים מסוים, כמו עמידה ממושכת או חוסר פעילות גופנית, יכול לתרום להצטברות נוזלים ברגליים. במקרים אלה, חוסר התנועה או הלחץ הממושך על כלי הדם עשויים לגרום להצטברות נוזלים ברקמות הרגליים ולגרום לנפיחות.

בסופו של דבר, חשוב לאבחן את הגורם המדויק לנפיחות ברגליים כדי להתאים את הטיפול הנכון. הצטברות נוזלים ברגליים עשויה להיות סימן לבעיה רפואית חמורה, ולכן יש לפנות לייעוץ רפואי במידה והנפיחות נמשכת או מחמירה.

דרכי הטיפול בבצקת ברגליים

מכיוון שישנם גורמים רבים ושונים להופעת בצקת ברגליים וישנו צורך להבדיל בין בצקת קלה לבצקת קשה, ישנם גם מספר רב של סוגי טיפול. להלן מספר דוגמאות:

  • גרביים אלסטיות
  • הימנעות מעמידה ממושכת
  • הגבהת רגליים
  • תרופות להגברת שתן
  • הפסקת שימוש בתרופות מסויימות
  • טיפול בוורידים

מאחר שבצקת אינה מחלה אלא תסמין, היעלמותה, חזרתה בשנית ומשך הטיפול בה תלויות במצב המחלה אשר גרמה להופעתה.

מה לעשות?

גשו מיד לרופא. מאחר שלבצקות ברגליים יכולות להיות סיבות שונות ומגוונת, לעיתים נדרש לבצע בדיקות שונות בכדי להגיע לאבחנה מדויקת.

תחילה הרופא יסקור את התסמינים, יבדוק את ההיסטוריה הרפואית של המטופל ואת התרופות אותן הוא נוטל או נטל בעבר. הרופא יבדוק האם הבצקת היא סימטרית, א-סימטרית או מופיעה רק ברגל אחת. במידה והבצקת מופיעה ברגל אחת בלבד יבדוק הרופא מצב של דלקת מקומית או פקקת בוורידים. במידה והבצקת מופיעה בשתי הרגליים ייבדקו האפשרויות של אי ספיקה ורידית, אי ספיקה לבבית, אלרגיה, מחלות כבד ועוד. בהמשך לאבחנה יבצע הרופא בדיקות מקיפות על מנת לאתר את מקור הבעיה הגורם לבצקת. לאחר מציאת הגורם וקבלת תמונת נראות של מחזור הדם ברגליים ניתן יהיה להתאים את הטיפול הנכון.

חשוב לדעת כי בצקת אינה מצב של סכנת חיים אך היא כן מפריעה לאיכות החיים. בצקת מגדילה את הסיכון להופעת זיהומים וגורם הבצקת יכול לסכן חיים.

אם הבצקת הופיעה כתוצאה מכף רגל סוכרתית יש להיוועץ עם מומחה באופן מיידי.

סובלים מבצקות ברגליים? לייעוץ טלפוני חינם צרו קשר:

חשוב להדגיש כי התוכן המוצג בכתבה זו מספק מידע והבנה בסיסית על מחלת הסוכרת ופצעי לחץ, ואינו מכוון להחליף ייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה של ספק או צורך, מומלץ בחום להתייעץ עם רופא מומחה על מנת לקבל אבחנה רפואית המתאימה למצבך הבריאותי.

תפריט נגישות

סובלים מפצע לחץ? אנחנו כאן כדי לעזור!

השאירו פרטים בכדי שנוכל לחזור אליכם וביחד נוכל לאבחן את הבעיה ובכך למצוא את הפתרון הרפואי המתאים לטיפול בה
לשליחת הודעה 055-552-0909
1
💬 רוצה להתייעץ?
פנייה אל מרכז סוכרת
שלום,
סובל מפצע לחץ ברגל? פנה אלינו בוואטסאפ ונחזור אליך בהקדם.